Patrick Bernauw: verschil tussen versies

Uit Fantastische Vertellingen
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k
k
Regel 4: Regel 4:
  
 
''Patrick Bernauw'' (*Aalst, 1962) wordt vaak omschreven als een artistieke duizendpoot. Hij heeft zich dan ook nooit kunnen (of willen) beperken tot het schrijven van proza – aanvankelijk voornamelijk werk in het fantastische en magisch-realistische genre, later vooral historische faction thrillers. Daarbij schreef hij zowel voor volwassenen als voor de jeugd, en ook non-fictie, scenario’s voor radio en televisie, stads- en moordspelen, poëzie en toneel. En hij wilde een toneelstuk, een musical (zijn broer is componist) of een hoorspel ook al eens zelf regisseren, of erin meespelen. Zo werd hij vanaf de late jaren 90 een veelgevraagd performer, die met zijn eigen gezelschap voor muziektheater op een “never ending tour” trok door Vlaanderen… waaraan in 2011 uiteindelijk wel een eind kwam. Momenteel, en al gedurende enkele jaren, lijken al die bezigheden samen te komen in zijn podcast ''Mysterieus België''.
 
''Patrick Bernauw'' (*Aalst, 1962) wordt vaak omschreven als een artistieke duizendpoot. Hij heeft zich dan ook nooit kunnen (of willen) beperken tot het schrijven van proza – aanvankelijk voornamelijk werk in het fantastische en magisch-realistische genre, later vooral historische faction thrillers. Daarbij schreef hij zowel voor volwassenen als voor de jeugd, en ook non-fictie, scenario’s voor radio en televisie, stads- en moordspelen, poëzie en toneel. En hij wilde een toneelstuk, een musical (zijn broer is componist) of een hoorspel ook al eens zelf regisseren, of erin meespelen. Zo werd hij vanaf de late jaren 90 een veelgevraagd performer, die met zijn eigen gezelschap voor muziektheater op een “never ending tour” trok door Vlaanderen… waaraan in 2011 uiteindelijk wel een eind kwam. Momenteel, en al gedurende enkele jaren, lijken al die bezigheden samen te komen in zijn podcast ''Mysterieus België''.
Als jong debuterend auteur was ''[[Fantastische Vertellingen]]'' cruciaal voor zijn ontwikkeling. Zonder publicatiekanalen blijf je niet aan de gang. De [[Stichting|Stichting Fantastische Vertellingen]] fungeerde als een soort netwerk, en verzorgde een van zijn allereerste zelfstandige proza publicaties: de novelle ''[[Wachten op de Gastheer]]'' (''[[Rare Boekjes-reeks]]''-2, 1983). Werk van hem, zoals ''De huisdieren van Madame Blanche'' werd ook opgenomen in ''[[Brieven aan Satan]]'' (''[[Rare Boekjes Reeks]]''-10, 1990) en in een aantal nummers van het reguliere tijdschrift.
+
Als jong debuterend auteur was ''[[Fantastische Vertellingen]]'' cruciaal voor zijn ontwikkeling. Zonder publicatiekanalen blijf je niet aan de gang. De [[Stichting Fantastische Vertellingen|Stichting]] fungeerde als een soort netwerk, en verzorgde een van zijn allereerste zelfstandige proza publicaties: de novelle ''[[Wachten op de Gastheer]]'' (''[[Rare Boekjes-reeks]]''-2, 1983). Werk van hem, zoals ''De huisdieren van Madame Blanche'' werd ook opgenomen in ''[[Brieven aan Satan]]'' (''[[Rare Boekjes Reeks]]''-10, 1990) en in een aantal nummers van het reguliere tijdschrift.
  
 
==bijdragen (bij de Stichting Fantastische Vertellingen)==
 
==bijdragen (bij de Stichting Fantastische Vertellingen)==

Versie van 17 mei 2021 19:52

Patrick Bernauw

Patrick Bernauw is schrijver.

over Patrick Bernauw

Patrick Bernauw (*Aalst, 1962) wordt vaak omschreven als een artistieke duizendpoot. Hij heeft zich dan ook nooit kunnen (of willen) beperken tot het schrijven van proza – aanvankelijk voornamelijk werk in het fantastische en magisch-realistische genre, later vooral historische faction thrillers. Daarbij schreef hij zowel voor volwassenen als voor de jeugd, en ook non-fictie, scenario’s voor radio en televisie, stads- en moordspelen, poëzie en toneel. En hij wilde een toneelstuk, een musical (zijn broer is componist) of een hoorspel ook al eens zelf regisseren, of erin meespelen. Zo werd hij vanaf de late jaren 90 een veelgevraagd performer, die met zijn eigen gezelschap voor muziektheater op een “never ending tour” trok door Vlaanderen… waaraan in 2011 uiteindelijk wel een eind kwam. Momenteel, en al gedurende enkele jaren, lijken al die bezigheden samen te komen in zijn podcast Mysterieus België. Als jong debuterend auteur was Fantastische Vertellingen cruciaal voor zijn ontwikkeling. Zonder publicatiekanalen blijf je niet aan de gang. De Stichting fungeerde als een soort netwerk, en verzorgde een van zijn allereerste zelfstandige proza publicaties: de novelle Wachten op de Gastheer (Rare Boekjes-reeks-2, 1983). Werk van hem, zoals De huisdieren van Madame Blanche werd ook opgenomen in Brieven aan Satan (Rare Boekjes Reeks-10, 1990) en in een aantal nummers van het reguliere tijdschrift.

bijdragen (bij de Stichting Fantastische Vertellingen)

2019
Van vroeger en nu... en de dingen die niet voorbijgaan (essay) in Fantastische Vertellingen-50 (juni 2019)
2011
Twee monologen (korte verhalen) in de Rare Boekjes-reeks (juni 2011)
1982
Een maagd voor de Meester (kort verhaal) en Wellustige Winden (boekenrecensies) in Fantastische Vertellingen-12 (april 1982)